BG diaspora.
Культурно-просветительская организация
болгар в Москве.

Девиз
Наша цель – поиск добрых сердец и терпеливых воль, которые рассеют навязанный нам извне туман недоверия и восстановят исконную теплую дружбу между нашими народами в ее подлинности и полноте.
ноември 2019
П В С Ч П С Н
« окт.    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

ВАСИЛЬОВДЕН ИЛИ СУРВАКИ – 1 ЯНУАРИ

«Сурва, сурва година, весела година, зеленые колосья в поле, большие гроздья в винограднике, много желтой кукурузы, красное яблоко на дереве, полный дом шелка, будьте живы-здоровы, до будущего года, до Амина». Подобные благословления и пожелания здоровья и удачи звучат в первые часы каждого нового года. Сохранились и некоторые традиционные обычаи, совершавшиеся на пороге двух календарных годов.

Первого января православная церковь чтит Обрезание Господне и Святого Василия Великого. В болгарской традиции этот праздник имеет несколько названий – Васил, Василев день, Сурва, Суроваки. Как и на всех болгарских праздниках, одним из самых важных была подготовка трапезы. В канун 1 января ладаном кадили обрядовый хлеб, млин (это вид болгарского соленого пирога), баницу (слоеный пирог с брынзой) и непременно – свиную голову. Это единственный праздник в болгарской фольклорной практике, когда кадили свинину.

В некоторых районах Болгарии на стол клали орехи, чеснок и мед. Все надевали праздничную одежду, а веселье было обязательным, потому что как встретишь Новый год, так его и проведешь. В некоторых поселках существовала традиция бросать в огонь почки кизила и смотреть, чья лопнет сильнее или подпрыгнет выше остальных. Это означает, что этот человек будет самым здоровым и энергичным.

Сурвакане – это другой обычай в праздничную ночь, он начинался с первыми петухами – после полуночи. Дошедший до нас с древности, этот обычай наполнен очень глубокой символикой. Независимо от некоторых подробностей, характерных для определенного населенного места, во всей стране сурвакане имело схожие черты. Как и во многих старинных культурах, в болгарской традиции круг – символ солнца, Бога и имеет предохраняющие функции. Сурвакари образовывали символический круг вокруг села, обходили все дома. По мнению историков, в прошлом сурвакарами были женатые молодые мужчины, но в течение лет эта практика изменилась, и в последнее столетие в сурвакане участвуют мальчики и парни – от 4 до 12-летнего возраста.

В полночь с 31 декабря на 1 января сурвакари начинали обходить дома и желать здоровья и плодородия. С собой они несли украшенные сырые ветки кизила, срубленные за день до этого. Отсюда и название «сурвачка» или суровачка – от слова суров – сырой. В народных верованиях кизил – символ выносливости, здоровья и долговечности. Прикосновение к этому «железному» дереву несет пожелание о столь же железном здоровье и удаче.

Напомним один любопытный и очень показательный факт: в начале декабря 2015 года народный праздник Сурва или Сурова в городе Перник был внесен в Представительский список нематериального наследия человечества ЮНЕСКО. Фестиваль маскарадных игр был создан еще в 1966 году, а в 1985 году получил статус международного. Обычай «Сурва» описан во всех фольклорных областях. Распространена и практика, согласно которой маскированные группы холостяков обходили село и благословляли жителей. В зависимости от местного диалекта, их называли сурваскаре, джемале, джамали, бабугери, старци и др.

Самая многочисленная часть группы надевала костюмы из кож коз и овец руном наружу. Маски были зооморфными, часто оформленные как высокая композиция из планок, украшенная перьями, рогами, текстильными лентами. Обязательным элементом были звонари на поясах и палка из сырого дерева. У этого обычая – очень старинная мифологическая основа. Исполняемый в период перехода годового цикла, его задачей было восстановить равновесие в мире природы и человека. Посредством этого обычая молодые мужчины, находящиеся в возрастном и житейском переходном периоде, усваивали знания, нормы поведения и религиозно-мифологические верования своей общины. Исполняя обряд, они переходили от мрака к свету, от незнания к знанию, обеспечивали себе и общине плодовитость и защиту.

1 января именины отмечают Васил, Василка, Василена, Веселин, Веселина и т.д. Василией называют и одно мифическое создание, упоминаемое в народных песнях на праздник вокруг обычая гадания на кольцах. Некогда девушки гадали, каким будет их жених. Сегодня обычай исполняется во многих местах, но, скорее, как театральная игра. Сохранились и обрядовые песни о девушке Василии, которая пошла «медные кольца вытаскивать».

Сурвачки тоже сохранили свое место. Кизиловые ветки, разукрашенные разными тканями можно найти и на рынке. Но совсем иное дело – сделать их своими руками. Для этого необходимы разноцветные шерстяные нити, немного сушеных фруктов, попкорн, ветка кизила – и сурвачка готова. На верхушку прикрепляются яблоко и обязательная «золотая» денежка – чтобы год был здоровым и богатым.

Перевод Десиславы Ивановой

http://bnr.bg/ru/post/100642303/surva-vesela-godina


На 1 януари източноправославната църква празнува Васильовден или Сурваки.

На този ден източните християни почитат паметта на Св. Василий Велики. Един от великите философи и писатели на раннохристиянската църква.

Свети Василий е роден в град КесарияКападокийска около 350 г. от н.е. в знатно християнско семейство. При формирането на неговия характер дейно участие вземат майка му Емелия и баба му Макрина. Те възпитават малкия Василий и неговия брат Григорий в християнските ценности.

По-късно Василий и неговият по-малък брат Григорий учат в Кесария. В това училище Свети Василий се запознава с Григорий Богослов – негов приятел и съидейник. След това младият Василий продължава своето обучение в Атина, където учи с бъдещия император Юлиан Апостат. Негови учители са прочутите за времето си лектори Химерий и Прохерезий. След като завършва своето обучение Свети Василий Велики се установява близо до град Неокесария при река Ирис. Там той създава скромно монашеско общежитие. Малко след това към него се присъединява и неговият верен приятел и сподвижник Григорий Богослов. В този манастир те създават своя правилник на монашеския живот, който векове наред е използван в православната църква. Свети Василий си остава един от най-видните апологети на източната църква.

Народната традиция свързва празника на Св. Василий Велики с обичая сурвакане. Въпреки тази малка съществена разлика с коледарските групи, на Васильовден се събират млади мъже, които обикалят къщите през нощта и сурвакат техните стопани. На самия празник минават и групи от деца, които също сурвакат стопаните на къщите. Самото сурвакане се явява един вид продължение на коледарските благословии. Както коледарите и сурвакарските групи си имат водач и човек, който изпълнява ролята на магарето и прибира парите и другите дарове. И пак, както коледарите носят със себе си криваци, така и сурвакарите на Васильовден носят дряновици, украсени с пуканки, сушени плодове и вълна. В някои места вместо дряновица се използва и крушевица, т.е. клонки от крушево дърво.

В град Елена и околността се е запазила една празнична благословия за берекет, която се изпълнява именно на Сурваки. Тя е следната:

„…Сурва, сурва година,

Весела година,

Златен клас на нива,

Червена ябълка в градина,

Жълт мамул в леса,

Златен грозд на лоза,

Пълна кошара с агнета (стока),

Пълна къща с деца,

Да ви е честита Новата година,

До година, до амина“.

Накрая сурвакарите изричат следното: „амин братко, кови магарето“. Там, където минат сурвакарите, хората ги даряват с пари и лакомства.

Вечерта срещу Сурваки стопанката приготвя традиционната баница с късмети, която се приготвя от точени кори и сирене. В нея се слагат късметите, като за целта се използват дряновите пъпки. Освен в тези късмети в баницата се слага и пара. Като в дванадесетия час най-възрастният представител в семейството завъртва баницата.

Народът смята дряновото дърво за едно от най-здравите дървесни видове у нас. То е най-ранното разпъпило и разцъфнало дърво, но неговите плодове се берат последни. Те се използват в народната ни медицина. Към новогодишните обреди принадлежи и ладуването – колективно гадаене коя мома за кого ще се омъжи.

Празничната трапеза на Васильовден е богата и блажна. Трапезата се прекадява с тамян, за да се прогонят злите духове. На празничната трапеза, освен новогодишната баница с късмети присъства и свинска пача приготвена от коледното прасе. В някои райони на страната в това число и Еленския край се коли петел. Обикновено той се приготвя с кисело зеле. На масата също трябва да има плодове и пуканки.

Наред с Коледа и Сурваки може да се причисли към най-мистичните български празници. Защото по-голяма част от ритуалите и обредите извършвани през тези дни носят духа на старите българи. Обредна трапеза: варена свинска глава, пача, баница, пита, кокошка или пуйка със зеле, печено прасенце, мед, варено жито, орехи, ошав.

На Васильовден имен ден имат Васил, Василка, Василия, Василена, Веселин, Веселина, Весела, Василий, Василина, Васияна, Васо, Влада, Властин, Властина, Властомир, Влайко, Ваца, Въло, Въла, Въто, Царена, Царил, Царила.